Max Pesos

På äventyr i verkligheten

Femhärarslaget

Kategori: Film & TV

Sista delen i sagan om Bilbo Bagger och hans äventyr med ett gäng dvärgar. Som titeln antyder är det ett slag som är centralt i historien. Vad som i början var ett muntert äventyr utvecklas till en fråga om vem som har rätt till Ensamma berget och hur dess enorma skatt ska fördelas. Mycket enkelt att läsa in hur dagens flyktingar behandlas och hur krav på "historisk rätt" till en plats kan utvecklas till något oöverskådligt. Osäker på om det är regissör Peter Jacksons syfte, men det står väl var och en fritt att tolka det som man vill. Det är i alla händelser action med orcher, skogsalver, trollkarlar, hopp och skutt med svärd, skjutande med pilbågar mixat med några långdragna sentimentala scener. Du vet vad du får.

Sevärd

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-04-19 | 16:58:01

    Filmen är för mig lågvattenmärket bland de sex filmerna. Men jag väntar med den slutgiltiga domen tills jag har sett extended edition.
    Men den är forfarande helt OK, jag är ju av den åsikten att Peter Jackson får producera hur mycket han vill från midgård,jag koner att se allt mer än tio gånger.
    MVH
    Herr 7

    Svar: Det är nästan som om Peter Jackson har satt en egen genre, precis som Tolkien gjorde. Allt som görs inom fantasy idag mäts efter deras måttstockar. Mitt problem med Jackson är de ohemult långa dramatiska sekvenser han har mellan hopp och skutt. Vad som låter fantastiskt i en bok blir bara pretentiöst i långfilmsformat. Men det han gör suveränt är att använda miljöerna som förstärkning i sitt byggande av en STORSLAGEN historia.
    pesos.blogg.se

Kommentera inlägget här: