Max Pesos

På äventyr i verkligheten

Stonehenge

Kategori: Istället för vykort




Geolog på språng

Stonehenge är mycket mer än bara några stenar utslängda på en åker. Det är endast en del av ett betydligt större område som numera ingår i UNESCOs världsarv. Det innefattar Stongehenge, Stonehenge Cursus, Durrington Wall, Woodhenge, en väg från Durrington till floden Avon samt ett antal gravhögar. Vill man veta mer om dessa saker får man leta upp det, på Wikipedia exempelvis. Men ska man åka hit och beskåda stenarna bör man läsa på och så ta den några miles långa promenad som det är att gå igenom hela området. Har man tur stöter man på några arkeologer eller geologer (vilket jag gjorde) som imponeras av att man har promenerat tvärs över en stor äng bara för att se vad de höll på med.


Informerande skylt om Cursus som då faktiskt är äldre än Stonehenge



En alldeles utmärkt skog att gå vilse i

Ängen har en egen historia. Parkeringsvakten vid Stonhenge sa att det bara var fårbete, absolut inga kor. Men hunnen halvägs igenom den andra inhägnaden insåg jag att det var en kohage. Det tycker jag är det mest imponerande jag har gjort under denna resa. Visserligen var inhägnaden så stor att kossorna nog knappt såg mig. Men jag har gått ensam genom en kohage! Sen gick jag vilse i en skog, men det gjorde inget ty jag levde resten av dagen på koincidenten.


Den föga imponerande floden Avon. Den var så grund att det gick att vada över. Vackert var det dock.


Det idylliska Amsburys huvudgata, tror jag i alla fall, alla affärer låg här.


Den gata som kunde konkurrera om titeln huvudgata. Trevlig liten Pub som inte alls var så ny som den ger sken av.

Efter att ha tillbringat en hel dag i den fagra landsbygden promenerade jag in till Amesbury. En verklig idyll värdig vilken serie som helst på TV. Man förväntar sig att Kommissarie Barnaby ska dyka upp när som helst.

Kommentera inlägget här: