Max Pesos

På äventyr i verkligheten

OS för marknadsekonomin

Kategori: Sport, typ

Att OS försvinner ur TV-rutorna för en vanlig hederlig hårt arbetande svensk har väl inte undgått någon. Indignerade artiklar, krönikor och någon politiker som uttalat sig har varit legio. Naturligtvis har vår kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth synts i rutan och förklarat på sitt vanliga slätstrukna sätt att hon inte verkar ha med det att göra. Oftast tycker hon inte att svenska regeringen ska lägga sig i. Väldigt moderat i ordets bägge betydelser.

 

MTG har agerat enligt de marknadsekonomiska reglerna och jag har svårt att se att just OS-sändningar ska undantas dessa regler som de 23 förbundsordförandena har skrivit i sitt upprop på DN-debatt. Det är naturligtvis de små förbunden. Fotboll, hockey och skidåkare lyser med sin frånvaro. Men jag sympatiserar med de små förbunden, de är för små för att kunna hävda sig när de stora elefanterna dansar. Men detta är den värld som vi skapat och som manifesteras i vad som sipprar ut ur TV-rutan.

 

Jag önskar att alla bara kunde acceptera sin förlust av den ”viktiga” idrotten på TV. Avstå från att skaffa det där TV-abonnemanget, avstå från att betala dyra pengar för att se hockey-VM, OS eller Premier Leauge och La Liga. Enligt alla marknadsekonomiska principer borde då intresset svalna för att betala dyra sändningsrättigheter. Tillgång och efterfrågan.

 

De stora pengar som är i omlopp inom idrotten är det faktiskt vi som står för. Klaga inte över de fabulösa spelarlönerna om du inte är beredd att dra in den del du bistår med. Stöd istället din lokala förening. Gå och se idrott live. Masa dig ur TV-soffan. Nöj dig med det du faktiskt kan se.

 

Jag är i den sitsen att jag kan se Bundesliga som måste vara en av de intressantast ligorna i Europa för tillfället. Jag har kunnat se på det sorgligt förbisedda Afrikanska mästerskapen. Jag kan se Italienska ligan. Sundsvall ståtar numera med två elitlag, Giffarna och Dragons. Att försöka se deras hemmamatcher ser jag som en självklarhet.

 

Gräv där du står istället för att springa marknadsekonomernas ärende.

Kommentera inlägget här: