Max Pesos

På äventyr i verkligheten

Kramfors sju underverk

Kategori: Lokal Historia K-fors

Vid en diskussion jag hade med några fränder från min barndomsstad skämtade vi om de sju underverken i Kramfors. Jag tyckte det var en sådan rolig idé att jag la upp det som en tråd på Facebook utan att förstå vilken passion jag skulle väcka. Kramforsborna grävde i sina innersta gömmor efter upplevelser, ljud, smaker, förnimmelser som blommade ut fullständigt. Vilket i sin tur väckte upp mina egna minnen. Jag har alltid sagt att man kan ta Pesos ur Kramfors men inte Kramfors ur Pesos och det verkar vara något som jag delar med de flesta från den där lilla staden vid Angermanvikens kant. En känsla som de flesta människor världen över när för sin barndoms nejder. Där lärde man sig cykla, spela fotboll, fick den första kyssen, upplevde den första kärleken och den där euforiska känslan av att ha gjort det med någon av det motsatta könet (eller det egna om det var det man önskade). Den första fyllan och kanske den där upplevelsen som gjorde att man valde en väg i livet som man sen följt. Kort sagt, där man upplevde mycket av det som i dag är Du.

Jag vill nog påstå att det är omöjligt att plocka ut sju underverk då alla underverken är så kopplade till egna upplevelser. Diskussionen i sig är ett underverk och ett bevis på att människor i allmänhet och kramforsborna i synnerhet bär med sig minnen som man vårdar mer ömt än vad man kanske föreställt sig. Jag känner mig bara glad att jag lyckades locka fram dessa minnen.

Men för ordningens skull bör några underverk nämnas, utan inbördes ordning:
Plåtkiosken (Ett barndomsminne som tydligt visar på åldersgruppen)
Herberts stråle (Namnet i sig är ett underverk tycker jag)
Ådalstunneln
Babelsberg (Olika perioder, olika musik)
Snackbaren (Elsas hår ett underverk i sig, och den där mjukglassen med delad smak, hur fan gick det till?)

Jag lämnar med varm hand över till Kramforsborna att själva utnämna sina underverk. Jag tycker att vi med råge visat att Kramfors är fullt av dem.

Klubb Kramfors

Kommentera inlägget här: